سخنرانی رئیس مرکز کارآفرینی شاخص پژوه در دومین جشنواره بانوان کارآفرین برتر

4 تیر 1397

کارآفرینی با فرصت رابطه مستقیم دارد. اگر بخواهیم بدانیم چرا کشورمان در کارآفرینی موفق نیست و تمامی افراد مثل شما بانوان موفق و کارآفرین به صورت منفرد و تکی موفق هستند هنوز کار تیمی را یاد نگرفتیم. به عنوان مثال امکانات از یک نفر، سرمایه از یک نفر، ایده از یک نفر، دانش از یک نفر، مهارت از یک نفر، تبلیغات از یک نفر، درواقع ادبیات فرصت سازی هنوز شکل نگرفته است.


دکتر امیر محمودزاده در افتتاحیه جشنواره بانوان کارآفرین برگزیده و آینده‌پژوه ایرانی، ضمن خوش‌آمد گویی به همه مدعوین، روز زن و سال 1397 را تبریک گفت.

ایشان در ابتدا از وزارت کار، اداره کار و حمایت‌های آنان تقدیر و تشکر کرد.

مرکز کارآفرینی شاخص پژوه، هرسال در اسفندماه جشنواره‌ای برگزار می­کند و بر اساس شاخص‌های تعریف‌شده مثل شاخص‌های آینده‌پژوهی و نگاه توسعه نگر و خلّاق، بانوان را از استان‌های مختلف انتخاب و به رسم یادبود از آن‌ها تجلیل می‌گردد.

اشراف دارید که تا 10 سال آینده حدود 50 درصد کسب‌وکارها، کسب‌وکار زنانه می‌شود و ما در سال‌های نه چندان دور با پدیده‌ای به نام مردان خانه‌دار مواجه می‌شویم. در آینده کودکان می­گویند کجا می‌خواهیم برویم و زنان می‌گویند کی برویم و نقش آقایان متأسفانه کمرنگ می‌شود.

سازمان دیده‌بانی آینده‌پژوهی در گزارشی می‌نویسد که زنان میل بیشتری به کسب‌وکارهای شبکه‌ای و تیمی نسبت به آقایان دارند. همچنین قصد و اشتیاق بیشتری دارند. مانند مدیریت بحران که زنان تفکر چاره اندیشانه بهتری دارند و در مدیریت بحران موفق‌تر هستند. در حوزه خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی نیز به همین صورت است.

قبلاً فکر می‌کردیم کارآفرینی، به معنای راه‌اندازی کارخانه، کارگاه یا سوله و استخدام تعدادی نیروی کار است که به این صورت کارآفرین شویم. اما الان تفکر تغییر کرده و گفته می‌شود کارآفرین کسی است که خلق ارزش کند، تفکر رو به جلو و خلاقانه داشته باشد. مقام معظم رهبری(مدظله)، نیز در  سخنانشان از ژرف یابی سخن می ­گونید. امسال به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است، می­توان گفت تولید اندیشه، چون کشور با رکود 

خلاقیت و نوآوری روبروست. در طی این سال­ها مدام از جنگ آب سخن گفته می­شود. وقتی کشوری مانند ایران هزاران کیلومتر مرز و ساحل آبی دارد هیچ‌گاه با جنگ آب روبرو نمی‌شود مگر اینکه دچار فقر تکنولوژی و فناوری باشد. وقتی نتوان آب را شیرین کرد، نتوان از ظرفیت‌های سواحل و بنادر استفاده کرد. ما باید حواسمان باشد و بدانیم توسعه پایدار چیست؟ و حواسمان باشد که توسعه را با پیشرفت اشتباه نگیریم، پیشرفت این است که بسیاری از امکانات را ایجاد می‌کنیم ولی توسعه از فکر و ذهن بشر، آموزش، مهدکودک و آموزش‌وپرورش آغاز می‌شود. در کشورهای توسعه‌یافته معمولاً سن آموزش‌وپرورش و کارآفرینی و نوآوری 20 سال کمتر از ایران است. کودک از همان کودکی آموزش می‌بیند که چگونه خلاق باشد و شغل آینده‌اش چه باشد. اگر کشوری توسعه‌یافته باشد وضعیت زنان و مردان در شاخص‌های مختلف مثل تندرستی، دسترسی به امکانات، سواد و .... برابر است. اگر کشوری وضعیت زنان و مردان در شاخص‌ها برابر نیست و این کشور در مسیر توسعه‌یافتگی است. پس توسعه را با پیشرفت اشتباه نگیریم.

همه‌چیزی که ما از کارآفرینی می‌دانیم فقط 5 درصد از موضوع است. 70 درصد نمی‌دانیم که چیزی نمی‌دانیم و فکر می‌کنیم چون 10 نفر رو حقوق می‌دهیم کارآفرین هستیم. باید توجه داشت آغاز تفکر کارآفرینی از سنین کودکی است. جایی که باید تحوّل اساسی در نظام آموزش‌وپرورش ایجاد شود. افرادی باید تربیت شوند که تفکر خلّاق داشته باشند.

در نقشه کلان‌روندهای جهان،100 شغل خوش آتیه قابل‌مشاهده است. این نشان می‌دهد که دنیا به چه سمت و سویی قرار است حرکت کند. چه حوزه‌هایی، پول‌ساز است. اگر می­خواهید کارآفرینی کنید و درآمد بالا داشته باشید و بتوانید نسبت به دیگران ممتاز باشید باید به کسب‌وکارهایی که هنوز به وجود نیامده‌اند، فکر کنید. از این به بعد باید به جای بازاریابی به سمت خلق تقاضا حرکت کرد.

هرم موفقیت نشان می‌دهد برای موفقیت اول باید شخص تغییر کند، اشتیاق، ثبات قدم، همکاری و روحیه تعاونی، خودکنترلی، محبت و در نهایت که به کارآفرین برتر بدل می‌شوید.

ادبیات فرصت چیست؟

کارآفرینی با فرصت رابطه مستقیم دارد. اگر بخواهیم بدانیم چرا کشورمان در کارآفرینی موفق نیست و تمامی افراد مثل شما بانوان موفق و کارآفرین به صورت منفرد و تکی موفق هستند هنوز کار تیمی را یاد نگرفتیم. به عنوان مثال امکانات از یک نفر، سرمایه از یک نفر، ایده از یک نفر، دانش از یک نفر، مهارت از یک نفر، تبلیغات از یک نفر، درواقع ادبیات فرصت سازی هنوز شکل نگرفته است.

اول باید برای کارآفرینان اندیشه ورزی و اندیشه سازی کرد. بسیاری از کارآفرینان به‌صورت ذاتی کارآفرین هستند و دوره‌ای نگذرانده‌اند.

 

 

 

 

در کشور ما اعتماد اجتماعی پایین است. اول باید در کارآفرین باور ایجاد کنیم که چگونه می‌تواند از همه بهتر باشد. کارآفرینی باید در سبد مطالبات مردم قرار گیرد. ما باید خانواده کارآفرین، مدرسه کارآفرین، محله کارآفرین و درنهایت کشور کارآفرین داشته باشیم.

اگر کارآفرین بخواهد که مردم با او همکاری کنند باید مردم را متقاعد کند که سرمایه را در اختیار ایده کارآفرین قرار دهند یا اینکه ایده را به او بدهند.

مرکز نوآوری و تجاری‌سازی شاخص پژوه 4 گروه ورودی دارد:

1-    صاحبان ایده، خلاقیت و تفکر

2-    سرمایه‌گذار و خیر

3-    اساتید دانشگاه‌ها و حمایت‌کنندگان علمی به عنوان متخصص و راهبر

4-    بازارسازی و گروه‌های تجاری‌سازی و خالقان تقاضا که تقاضاها را خلق می‌کنند به‌عنوان مثال در سال 1420 با سونامی سالمندان مواجه می‌شویم که بیش 150 شغل در رابطه با سالمندان وجود می‌آید. الان کشور یک کشور جوان است که هر 400 سال یک‌بار این پتانسیل پیش می‌آید که چنین جمعیت جوانی را داشته باشیم. ولی ما چون نمی‌توانیم مدیریت کنیم و به آن‌ها برنامه دهیم و استفاده کنیم این را به عنوان تهدید می‌دانیم نه فرصت مانند فضای مجازی. چون از فضای مجازی بهره نمی‌گیریم آن را تهدید می‌دانیم نه فرصت. فضای مجازی فرصت استثنائی هست که برای ما مهیّا شده است.

خروجی‌های این مرکز عبارت‌اند از خلق ثروت و ارزش، طراحی و خلق شغل‌های جدید

 

تاکنون تنها تفکر مردم این بوده که از بهره ارتزاق کنند، سرمایه خود را در بانک بگذارند و از سود آن بهره ببرند. چون مردم باور نداشتند که با همکاری و سرمایه‌گذاری بهتر می‌توان بهره برد. اما اکنون چون پول‌های بادآورده و راکد در حال کم شدن است، خلاقیت و تفکر ارزش پیدا می‌کند مردم به سمت کارآفرینی و کسب‌وکارهای جدید رو می‌آورند.

اگر سرمایه‌ای دارید، اگر فرد خلاق هستید، اگر مرکز مشاوره کارآفرینی دارید باید بدانید که کلان‌روندهای آینده چیست؟ در چه حوزه‌هایی باید سرمایه‌گذاری کرد؟ حوزه سلامت، زیبایی، غذا، فضای مجازی، گردشگری و خدمات، هنر، محیط زیست حوزه‌هایی است که در آینده شغل‌های جدیدی خلق می‌گردد.

افراد موفق کسانی هستند که فقط یک قدم جلوتر از دیگران را می‌بینند. همان یک قدم کافی است تا دیدی جهانی داشته باشند و ظرفیت‌های اجتماعی را به ظرفیت‌های اقتصادی تبدیل کنند.

 

 

 

آن چیزی که در آینده ما رو موفق می‌کند ظرفیت‌سازی‌های اجتماعی است که انجام می‌دهیم و آن را به ظرفیت اقتصادی تبدیل می‌کنیم.

کشور در تجاری‌سازی هنر، مارکت آب و خدمات، توسعه وسیعی پیدا می‌کند. ما در آینده با توجه به توسعه تکنولوژی و فناوری نمی‌توانیم در صنعت، شغل زیادی ایجاد کنیم. شغل‌هایی که در صنعت ایجاد شده کمرنگ

می‌شود. بیشتر ساختارها در جنوب شرق آسیا که پیشرو در زمینه کارآفرینی بانوان است مانند مالزی، ویتنام، سنگاپور به بانوان سپرده می‌شود. 100 شغل جدید بانوان که در دنیا ایجاد شده است و سنگاپور سردمدار آن است. تبلیغات در فضای مجازی، تجاری‌سازی هنر، تولید محتوا، تبلیغ اینترنتی، معلم مجازی و ... شغل‌هایی است که اگر می‌خواهید به افراد مشاوره درست بدهید بر مبنای سطح تحصیلاتی که دارند می‌توانید این شغل‌ها را پیشنهاد دهید.

 

چالش‌های پیش روی بانوان و کارآفرینی در ایران چیست؟

ساختار نظام‌یافته‌ای برای بانوان طراحی و تدوین نشده است. عدم خودباوری بانوان برای ورود به بازار کار

ضعف کشور فقدان آدم کیفی است. چون آدم کیفی تربیت نمی­کنیم. نظام آموزش‌وپرورش یک نظام مسئله‌دار است. این نظام انبوهی از اطلاعاتی که فایده‌ای ندارد در ذهن دانش‌آموز می‌ریزد. خلاق، کارآفرینی و نوآور نیستند بلکه تکلیف محور هستند. چرا دانش‌آموخته‌های دانشگاه‌ها شغل ندارند، چون مهارت ندارند. چرا نمی‌توان کسانی را آموزش داد که بتوانند از تحصیلات خودشان درآمد ایجاد کنند؟ پس نظام آموزش و پرورش ایراد دارد و باید به سوی ایجاد نظام تربیت حرکت کرد. مانند ژاپن. در ژاپن مسئولیت شغل، کارآفرینی و ... یک کودک از سن 4 تا 40 سالگی به عهده وزارت تربیت است. به‌تدریج چندین وزرت در هم ادغام می‌شوند تا وزارت تربیت به وجود بیاید.

همچنین ما از موج تغییر عقب هستیم. بعد از گذشت 2 تا 5 سال از یک موج ما متوجه تغییرات و اتفاقات می‌شویم.

چطور در یک طرف خلیج‌فارس امارات با همان امکانات توسعه‌یافته و پیشرفت کرده ولی در این طرف خلیج‌فارس با این همه مرز آبی و سواحل فقیرترین مناطق هستند.


147
مطالب مرتبط


لطفا با تكميل فرم ، نظرات ، پيشنهادات و انتقادات خود را در مورد مطلب منتشر شده با ما در ميان بگذاريد.
پيام شما پس از تاييد توسط مدير سايت ، منتشر خواهد شد.
 

 
Captcha


 
جهت ارسال مقاله و شرکت در همایش ها ، ابتدا باید در سامانه ثبت نام کرده و در همایش مورد نظر خود عضو شوید . سپس به کمک کنترل پنل خود می توانید اقدام به ثبت و ارسال مقاله های خود نمایید.


02188939478

03136701031

02188939479

03137932608

shakhesino@gmail.com

تهران- میدان فردوسی- نرسیده به خیابان انقلاب- ابتدای خیابان استاد نجات الهی- کوچه مراغه- پلاک 2- واحد 3

کد پستی: 1599665917

سامانه مدیریت همایش های پژوهشگاه شاخص پژوه